11 april 2019

Champinjonsoppa, julkort och påsktag

Nu har det varit en utmaning i min grupp på Fb igen.
Valfritt tema bara det fanns paper piecing på alstret, något ska vara stämplat
i mönstrat/annat papper, urklippt och fastsatt på det stämplade motivet.
Jag gjorde ett julkort och hÄngeln blev uppstämplad i omgångar.



I en annan grupp på Fb, där utmaningarna pågår under en vecka skulle man
i förra veckan göra något med påsktema och där vissa saker skulle finnas med.
Jag gjorde en tag i formen av två ägg, ett ägg klädde jag med spets.
Jag hade turen att vinna och mitt bidrag pryder därför gruppens header den här veckan :)



Jag hade turen att bli topp tre (inte vinnare) för det här kortet hos Scrappelyst.





Vi gillar soppa i vår familj så i går blev det champinjonsoppa före pannkakorna.
 Ofta höftar jag i ingredienserna men jag vägde och mätte den här gången
för att kunna skriva upp receptet, enkelt att öppna bloggen och läsa vid behov.
Receptet står under bilden och som vanligt är det i vikt.


CHAMPINJONSOPPA


  • 500 gram färska champinjoner rensade och delade i mindre bitar
  • 100 gram färska champinjoner rensade och skivade (jag använder äggskäraren)
  • 100 gram hackad gul lök
  • 30 gram smör
  • 2 stycken tärningar grönsaksbuljong
  • 125 gram vatten
  • 500 gram grädde 40%
  • 250 gram matlagningsgrädde 15%
  • 1 tsk franska örter, torkade
  • 5 gram (ca 1 msk) hackad vitlök
  • 200 gram vatten
  • 100 gram crème fraiche 34%
  • 1 tsk soja
  • 2 msk maizenamjöl 
  • 2 msk vatten, kallt
  • salt & svartpeppar

Stek champinjonerna (500 g) tillsammans med gul lök och smör i en kastrull i ca 5 minuter.
Tillsätt buljongtärningarna och 125 gram vatten och låt puttra ca 10 minuter.
Häll i grädde, matlagningsgrädde, franska örter, vitlök och låt det puttra ca 15 minuter.

Mixa soppan och häll den i en kastrull. (Hit är det perfekt att förbereda om man vill, jag brukar låta soppan svalna och sedan stå i kylskåpet till det är dags att göra klart soppan.)

Tillsätt 200 g vatten, crème fraiche och soja i den mixade soppan och koka upp, låt puttra ca 10 minuter. Blanda maizena och vatten (2 msk) och häll i soppan, låt puttra ca 15 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Stek de skivade champinjonerna i smör till de fått fin färg, salta lätt.

Häll upp soppan, strö över lite persilja och lägg i stekta champinjoner.

Njut av en god soppa :)

En i familjen är vegetarian, men när hon inte ska äta använder jag istället för grönsaksbuljong gärna buljong från fläsklägg när jag har det i frysen, den buljongen passar så bra i soppor tycker jag.
Små bitar knaperstekt bacon passar också bra att strö över soppan.

Vikten på champinjonerna är när de är rensade, jag "skalar" mina champinjoner, smidigt.



Tack för titten!


4 kommentarer:

  1. Här var det gott och blandat! Vad flitig du varit! Synd med fotbollskortet, du borde vunnit, älskar verkligen det kortet med alla detaljer du har med :)
    Verkligen fint påskkort och annorlunda :)
    Ha en fin kväll :)

    SvaraRadera
  2. Sååå mycket fint du gjort! Jag förstår verkligen att du vinner alla tävlingar:) Så duktig som du är:)
    Kram och ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  3. Så fint julkort i lite annorlunda färger. Galet snygga blommor!!
    Wow, så fin äggtags. Så fint med spetsen.
    Soppan ser riktigt god ut!
    Önskar dig en fin Påsk!

    SvaraRadera
  4. Väldigt fint kort och så läckert på stämpeln att ha en del som mönstrat papper. Blir liksom lite känslan av en klippdocka eller så =) Superfint! Och så många vackra detaljer som vanligt. De andra korten var med väldigt fina. kram

    SvaraRadera