1 april 2012

Lisas currysås

Curry är en fantastisk krydda tycker jag,
får jag välja gör jag gärna mat med curry.
Jag gör alltid egen curryröra, den har jag som bas i sås,
gryta och soppa. Jag har gjort det så ofta att det går på känn,
men för att kunna lägga ut receptet vägde jag sakerna senast.

Här blev det currysås till kokt kycklingfilé, ris,
paprika och Thai Sweet Chili sauce (ICA:s) -
den söta chilisåsen är ett måste i köket .



Jag använde:
125 gram äpple - dom äpplen som finns hemma
70 gram gul lök -
funkar med röd lök också
60 gram gurka
- Önos, mor Annas inlagda

Beroende på äpplen, lök och gurka blir ju smaken lite varierad.

Jag skär allt i rätt stora bitar, och behåller skalet på äpplena.


2 msk curry
ett par msk matfett
1 dl vatten


Blanda allt i en kastrull och koka på medelvärme ca 10 minuter.
Ibland behövs det spädas med lite mera vatten/vätska efter ett tag,
här hade kycklingen kokat klart så jag tog 1/2 dl kycklingsky och hällde i.
1 msk flytande honung fick också komma med, så fick det puttra på ca 10 min till.



Sen mixade jag allt och passerade genom en fin sil, klart.
Grunden till såsen, soppan eller grytan är färdig att användas.



6 dl silad kycklingsky
 funkar med annan buljon/sky också
2 dl grädde
lite redning


ev peppar och salt efter egen smak

Sen är det bara att koka som vanlig sås, så gott.

Såsen går utmärkt att frysa. Jag tinade det som blev kvar
och blandade med crème fraiche och hade som stommen
i en kall kycklingröra till bakad potatis.

Det bästa är att man kan höfta till det av vad som finns i skåpet,
bara man har curry så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar