1 april 2012

Lisas morotskaka


Jag har fixat till receptet så det passar en långpanna.
Dom flesta har ju sina egna favoritrecept och
här kommer mitt recept på morotskaka.
Receptet är i vikt, som alla mina favoritrecept.

Morotskaka
  • 240 gram ägg
  • 400 gram strösocker
  • 300 gram vetemjöl
  • 2 tsk kanel
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 1/2 tsk vaniljsocker
  • 400 gram finrivna morötter
  • 165 gram olja


Glasyr
  • 200 gram Philadelfiaost, orginal
  • 120 gram smör
  • 520 gram florsocker
  • Karamellströssel

Börja med att ta fram smöret så det hinner att mjukna.
Vispa ägg och strösocker.
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Blanda finrivna morötter och olja i en annan skål.
Vispa samman allt till en smet.

Smöra och bröa en långpanna, jag bröar oftast
mina mjuka kakor med mannagryn.

Ställ in i ugnen ca 30 minuter 175°
här får man testa sig fram i sin egen ugn.

Låt kakan svalna ca 30 minuter.

Gör under tiden glasyren.
Rör smör och Philadelfiaost tills det är väl blandat,
rör sedan i florsockret tills det är en jämn och fin glasyr.
Bred glasyren jämt över kakan, själv använder jag pannkaksvändaren.
Strö karamellströssel över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar